Monsterkarper til discountpris!

september 24, 2020 0 Af frank.fisker@hotmail.com

Midt september i år, tog jeg med 4 fiskekammerater til Jaroslawki, Polen. Jaroslawki ligger ca. 1 time inde i Polen fra grænsen til Tyskland, og man kan med normal hastighed, derfor nå frem til det efter blot 6 timers kørsel fra Danmark.

Vel ankommet til Polen. En af campingvognene ses bag mig.

Adressen er Jaroslawki 13a, 72-130 Jaroslawki, Polen. Fiskevandet ejes af 2 brødre, der stiler efter at lave det bedste karpefiskeri i europa, og det går efter min mening, ganske godt..

De er yderst gæstfrie og servicen er god – eneste store udfordring er, at de IKKE snakker andet end Polsk, eller kun kan et par engelsk/tyske ord. Derfor får vi altid en herhjemme, der kan Polsk, til at ringe og booke vores pladser og aftale smådetaljer. Betaling foregår med Zloty, så få hævet hjemmefra, og vær obs på, at mange pengeinstitutter har en del dages leveringstid på zloty.

16,7 kilos skælkarpe. GOD start!!! Sikke farver!

Book i god tid, da søen er populær! De kan kontaktes på tlf. +48 725570967 De har desuden en facebookside, der hedder fishery jaroslawki.

Kort over søen med pladserne

Vandet er ca. 500×200 meter stort med dybder på 1-2 meter. Alle karpearter findes deri, og snitvægten på de anslåede 900 karper, er et godt stykke over 10 kilo med mange på 20+ og enkelte på 30+. Udover karpevandet er der også et mallevand med fisk op til over 100 kg. Mallesøen er dog ikke ret fremkommelig, så man skal i min optik, mindst være 2, så der er hjælp til landing, hvis kæmpefisken hugger. Dette vand er meget lille og hesteskoformet. Dette fiskeri koster ca. 100zl/stang/døgn. HUSK kraftigt grej!!!

Karperne bliver også meget store, og der er fisk over 30 kilo i søen, så der skal være mindst 200 meter god line på hjulene, god bremse og kraftige karpestænger. Jeg brugte 2 x 2,75 lbs. JRC sttarliner stænger med Penn Affinity 8000 ll hjul med 450 meter 0.40 monoline. Desuden 2 1½ punds Greys stænger på 12 fod, med Penn Spinfischer 4500ll hjul, med 250 meter 0,20 svartzonker fletline, og yderst, 20 meter 0.43 monoline. Det er et krav med mono yderst, og desuden modhageløse krog eller med modhagen klemt af.

Desuden afkrogningsmåtter, JRC radar bidmeldere, JRC rodpods, Hangers, samt en mængde kastevægte, boilliestoppere, hairrigs, materiale til rigs og masser mere…. Husk også pandelygter og andet lys, samt lighter/tændvæske til evt. bål.

Morgendug på hjulene

Karpesøen er til gengæld i top, med gode fiskepladser, græs der jævnligt slås, så man behøver ikke støvler/waders. Dog anbefales støvler alligevel om aftenen/natten, da man får våde fødder af det fugtige græs.

Morgenstemning. Vejret var fabelagtigt!

Der er opsat campingvogne søen rundt, med køleskab, strøm og bænke, samt natbelysning af pladsen foran vognene. Mellem disse vogne, er der teltpladser, hvis man selv har telt/bivy. Man kan sagtens have 3-4 stænger ude pr. plads. Da vi kom 5 mand med 3-4 stænger hver, bookede vi 3 campingvogne og 5 teltpladser, for at sikre os frit udkast, da man ellers i hjørnerne af søen, kan komme til at krydse liner med fisker på bredden ved siden af. Og med den pris, det koster at leje en plads, er det et lille beløb for at have plads nok..

Der kastes ud – bemærk PVA posen med ekstra lokkemad.

Udover prisen for pladser/campingvogne der koster ca. 100-150.- døgn for campingvognene, og ca. 50.- for teltpladserne, koster det ca. 50 zl. pr. stang pr. døgn.(Klokken 10 til 10) Altså meget billigt fiskeri efter min mening!

Der er opsat primitive toiletskure rundt om søen, men oppe ved indgangen, der er lige op ad søen, er der super fine, døgnåbne toiletter og mulighed for at komme i bad. Desuden kan man hente vand deroppe, som skulle være fint drikkevand. Vi bruger det dog kun til opvask og kaffe, og har vand med hjemmefra. Området låses desuden af om natten, så der ikke kan komme uindbudte gæster.

Toilethuset. 3 x toiletter og et bad.

Turbeskrivelse:

Jeg kørte fra Ikast torsdag morgen kl. 01:00 og hentede en af fiskekammeraterne på vej mod Silkeborg, hvor vi alle 5, mødtes, og fik en lille morgensnak inden afgang kl. 02:00. Turen derned gik let og kort før vi kørte ind i Polen, holdte vi lige en lille spisepause med toast, godt pålæg, stegt bacon og salater, samt frisk juice. Jooh. vores “kok” var skam med, så vi skulle skam ikke spises af med flade madder.. Vi var i kø i en halv times tid i Polen, men det lykkedes at være fremme kl.10, hvor vi fik betalt, og “snakket” med de gæstfrie ejere, som vi dog ikke kunne forstå, men det gik med lidt tegnesprog og tegnen på papir.

Herefter kørte vi vores biler op til fiskepladsernes campingvogne, og vi havde booket alt fra plads 1 til 8, så vi havde masser af fiskevand for os selv. (Se kortet over søen).

Herefter fik vi grejet rigget til, og vi fiskede alle med klassiske hair-rigs, 60-120 g. kastevægt med gennemløb, og Krill 22 mm. forborede pellets, som vi har stor succes med dernede. Da alt grejet var i vandet, fik vi sat “kokkens” køkken op med 2 x pizzagrill, Gumbo gaspande og stor gasgrill, samt røremaskine og led-projektører, pavillion, samt flyttede lidt på et par bord/bæmkesæt. Desuden fik vi læsset vores soveposer og skiftetøj ind i campingvognene, som er fint rengjorte med køleskab og strømudtag, samt dyner og puder. Vognene er dog noget slidte, men det er en del af charmen ved Polen 🙂

Derefter grillede vores kok et par frankfurtere, og skænkede os turens første af mange rom & cola med godt 1/3 rom i ølglas.. Så var vi i gang! Allerede kl. 20. kom det første hug midt i aftensmaden, som bestod af hjemmelavede burgere med det hele! Michael Lemming (Vores “kok), fik en mega smuk skælkarpe på 16,8 kilo og så var vi ligesom i gang. Sikke en starterfisk, og sikke en fight!! Bare få minutter efter den var genudsat og vi knap havde spist færdig, huggede nummer to, på Martins stang, og kan fik en pragtfuld spejlkarpe på 15,9 kilo. VILDT! Fiskene huggede både tæt på land og langt ude, og vi mærkede ikke forskel på, om vi fodrede på pladserne eller ej – selv de fiskere dernede, der fodrede rigtig meget (Mange kilo dagligt på deres plads) fangede ikke mere end os på de agn, der blev blindfisket..Måske fordi der bliver fodret så meget dernede af de mange fiskere…? Vi har andre gange oplevet effekt ved fodring, men ikke denne gang.

Vi hyggede derefter videre, og nogle af os gik til køjs, dog med alt tøj og sko på, da vi fiskede alle timer på døgnet med elektroniske bidmeldere med radiomodtager, så vi kunne høre huggene, og se, hvilke stænger vi skulle løbe frem til. Nogle af stængerne lå 100 meter fra hvor vi sov, så det gav nogle gode løbeture, når der var hug.. Og det var der på min stang fredag nat kl. 1.. En mega spejlkarpe på 16,7 kilo, tumlede rundt ude i nattemørket, og kom i det 50 tommer store net efter en lækker fight.

Herefter blev det dag igen, og kokken stod op og lavede spejlæg, toast, bacon og pølser, som med stor fornøjelse, blev skyllet ned med en underberg, en guldøl, og en rom og cola. Så var vi i gang igen.. (som om vi var stoppet…) Fiskene blev også behørigt fejret, så en af deltagerne måtte lige kapitulere et par timer, inden han blev frisk igen (Jeg vil ikke gå mere i detaljer 😀 )

Til frokost, kunne man høre den klassiske lyd af…. En røremaskine.. Kokken lavede nemlig forkostpizzaer til os fredag og lørdag – vild luksus!

Aftensmaden fredag og lørdag, bestod af kokkens speciale: Mørbradbøffer med bagte kartofler, svampesauce med masser af fløde, samt brød og salat. KÆFT det var lækkert!!! Dertil amarone eller primitivo vin.

Næste fisk kom da også til ham. (Jeg passede hans stænger og skiftede agn på dem under hele turen) En smuk spejler på 16,9 kilo klokken 2 lørdag nat..Og få minutter efter, fik jeg screaming run på en af stængerne. Da jeg slog baitrunneren af mit hjul, var det, som at have krogen i en hval… Tunge rusk og voldsom vægt virkede meget lovende, og da den kom i nettet, kunne jeg godt se, at det måske var den fisk, vi have haft våde drømme om de sidste 3 år… Det var karpen på over 20 kilo!!!! Helt nøjagtigt, vejede spejlkarpen 21,2 kilo og var 94 cm. lang… YEEEEEEEES! Hold kæft en lækker fisk! Jeg gik helt amok, og vækkede vist de fleste andre rundt om søen..

21,2 kilos spejlkarpe. Ny PR
Over 21 kilo på måtten!

Man blev under turen, presset en del på søvnen, da der jævnligt var pillerier ved stængerne, så fra at ligge i dyb søvn, var man i fuldt løb mod stængerne efter et par sekunder – døgnet rundt i 3 døgn, med udsigt til 8 timer i bilen hjemad.

Velfortjent time på øjet efter endnu en hård nat.

Martin fik igen hug ved morgenstunden (Sjovt nok havde vi tit hug mens vi spiste – men det kunne næsten heller ikke undgås, da vi spiste ret ofte….) og fik en prægtig skælkarpe på 16,7 kilo, hvor jeg efter frokost, fik endnu en skæller på 11,3 kilo, med en enorm hale, der gav en ret god fight!

Godt 11 kilos skæller med enorm hale!

Lørdag ved 17-tiden hylede kokkens ene stang, og et monster kom til syne efter en tung fight… Sikke en fisk! En giga skælkarpe på 21,2 kilo. Der var vild jubel og fest på pladsen. 2 over 20 kilo på samme tur!!!!

2101 kilos skælkarpe til Michael Lemming!!! VILDT!

Vores øvrige 2 deltagere sad lige mellem vi andre, men utroligt nok, mærkede de ikke det store, trods samme agn. Det må blive deres tur næste år!

Søndag nat kl. 4:42 gik min ene JRC Radar bidmelder igen med et langt skrig!. Et monster havde hugget bare 15 meter fra land, og den vildeste karpefight, jeg nogensinde har haft, begyndte. Aldrig har jeg presset en karpe så hårdt og længe – den ville bare ikke op.. Jeg tænkte flere gange, om det var en af de meget store stør, der også er dernede op til over 40 kilo, men det føltes ikke, som stør… Og til sidst kunne vi også nette en spejlkarpe på 15,6 kilo, som måtte have spist spinat sådan, som den kunne fighte!!!

godt 15 kilos sindssyg fighter! Den vildeste fight EVER!

Der kom ikke flere fisk på land, før vi pakkede sammen, og forlod vandet klokken 10 søndag morgen og kørte hjemover. Her blev vi desværre ramt af et par lange køer på hjemturen, som kom til at vare 11 timer, men hvad gør det, når man har en håndfuld helt fantastiske minder, ubegribeligt smukke solop- og nedgange, krondyrenes brølen i skovene omkring, stilhed… hygge ved bålet, rævens besøg og meget, meget mere…. Gid det snart var tid igen!